توهم درمان ناپذیر بودن معتاد باید از جامعه حذف شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: باید توهم عدم درمان معتادان از جامعه و به ویژه نخبگان رفع شود ؛ زیرا معتاد قطعاً قابل درمان است و نباید تفکر درمان‌‏ناپذیر بودن معتاد را در جامعه ترویج شود.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, گفت: براساس تفاهم‌‏نامه‌‏ای که با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسیده است، از سال آینده مضرات ناشی از مصرف مواد مخدر در کتب درسی دانش‌‏آموزان وارد می‌‏شود. به گزارش خبرنگار ایلنا, فداحسین مالکی, دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, در دیدار با ائمه جمعه و جماعات تهران و مسوولان سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به تصویب سیاست‌‏های کلان نظام در بحث مبارزه با مواد مخدر, گفت: با تصویب این سیاست‌‏ها، استراتژی نظام بعد از 20 سال در موضوع مبارزه با مواد مخدر مشخص شد. وی، افزود: در دنیای امروز شرایط به گونه‌‏ای ترسیم نمی‌‏شود که مدافع منافع ملت ایران باشد و هرگاه در موضوعات مختلف از جمله انرژی هسته‌‏ای به پیشرفت‌‏هایی رسیده‌‏ایم، با ترفندهای جدیدی از سوی جامعه جهانی مواجه شده‌‏ایم. مالکی, با تاکید بر این که معضل مواد مخدر و اعتیاد بسیار خطرناک است, خاطرنشان‌‏کرد: موضوع مواد مخدر به ناگاه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌‏دهد و علاوه بر مصرف مواد مخدر, بیمار‌‏ی‌‏های فراوانی نیز از این ناحیه جوامع را با مشکلات و معضلات فراوان مواجه می‌‏کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, یادآور شد: در حال حاضر وضعیت کشور افغانستان در تولید مواد مخدر بسیار نگران‌‏کننده است و با ادامه این روند هیچ امیدی به ایجاد ثبات در کشور افغانستان وجود ندارد. وی، با اشاره به فعالیت مجدد طالبان در کشور افغانستان، گفت: با فعالیت مجدد طالبان و عدم کنترل کشت و تولید مواد مخدر از سوی کشورهای غربی شاهد رشد قابل توجه تولید مواد مخدر در این کشور هستیم. به گفته مالکی, براساس آخرین آمار میزان تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به 6 هزار و 200 تن رسیده است و با وجود آن که براساس قانون افغانستان کشت خشخاش در این کشور ممنوع است، دولت این کشور اراده لازم را برای کنترل کشت خشخاش و جلوگیری از توسعه آن ندارد. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, افزود: تا قبل از حضور کشورهای غربی در افغانستان هیچ معتادی در این کشور وجود نداشت؛ اما در حال حاضر تعداد معتادان افغانستان به حدود یک میلیون نفر می‌‏رسد.

وی، با اشاره به لزوم تلاش همگانی برای کنترل مواد مخدر در در کشور, گفت: در کشور ما علاوه بر مواد مخدر سنتی شاهد گرایش افراد به مصرف مواد شیمیایی و صنعتی مانند شیشه, کریستال, کراک و ... نیز هستیم که باید اقدامات جدی برای کنترل مصرف این مواد صورت گیرد. مالکی، تصریح‌‏کرد: در بحث کنترل مواد مخدر سنتی در سال‌‏های اخیر در کشور به موفقیت‌‏هایی دست یافته‌‏ایم و اقدامات انجام شده در این بخش تا حد قابل توجهی مصرف مواد مخدر سنتی را کنترل کرده است؛ اما متاسفانه دربحث مواد شیمیایی و صنعتی که خط قرمزنظام محسوب می‌‏شود، همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم. به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, با وجود کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر سنتی شاهد افزایش مصرف مواد شیمیایی و صنعتی در کشور هستیم. وی، با تاکید بر این که تقویت باورهای علمی در کنترل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر تاثیرگذار است, افزود: مهم‌‏ترین کانون هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر خانواده, مراکز آموزشی, دانشگاه‌‏ها, آموزش و پرورش, محلات, محیط‌‏های اداری و ... است که تلاش می‌‏کند با حضور در این مراکز نسبت به کنترل مصرف مواد مخدر در بین افراد اقدام کند. مالکی، گفت: ائمه جماعات به دلیل موقعیت اجتماعی خود, از نفوذ قابل توجهی در خانواده‌‏ها برخوردار هستند، می‌‏توانند نسبت به کنترل مصرف مواد مخدر در خانواده‌‏ها تاثیرگذار باشند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, با اشاره به نقش نهادهای مردمی در کنترل مواد مخدر، افزود: ستاد با تشکیل کمیته‌‏هایی در استان‌‏های مختلف نسبت به تقویت و گسترش سازمان‌‏های مردمی, غیردولتی و NGO ها در زمینه کنترل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدام می‌‏کند. وی، تصریح‌‏کرد: باید توهم عدم درمان معتادان از جامعه و به ویژه نخبگان رفع شود؛ زیرا معتاد قطعاً قابل درمان است و نباید تفکر درمان‌‏ناپذیر بودن معتاد را در جامعه ترویج شود. مالکی، گفت: باید زمینه به کارگیری معتادانی که ترک اعتیاد کرده‌‏اند در مراکز و سازمان‌‏ها فراهم شود و در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر به کارگیری معتادان ترک‌‏کرده در دستگاه‌‏ها به صورت یک الزام جدی گنجانده شده است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, در پایان با تاکید بر این که گرایش قهری در خصوص معتادان به تنهایی پاسخگو نیست, افزود: باید با عطوفت, مهربانی و اطلاع‌‏رسانی درست در جامعه زمینه پیشگیری از اعتیاد را فراهم کنیم.

کار ایران

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا